برای شادی روح شهدا صلوات

جنگ22روزه


جنگ22روزه
 

 


 

هفتم دي ماه سالروز حمله اسرائيل به غزه و شروع جنگي است كه جنگ 22 روزه غزه نام گرفت. اسرائيل با هدف حذف مقاومتجنگ 22 روزه را شروع كرد. شواهد و قرائن مي گويد كه رژيم صهيونيستي باور كرده بود و اين باور را به شهروندان غاصب خود نيز باورانده بود كه طي يك دوره كوتاه 7 تا 10 روزه جريان مقاومت را از ميان برمي دارد و يا آنكه آن را تا آنجا تضعيف مي كند كه توانايي مخالفت با طرح هاي اسرائيلي- آمريكايي نداشته باشد. بر اين اساس عمليات نظامي خود را در سه مرحله عمليات هوايي، عمليات زميني «الف» و عمليات زميني«ب» طراحي كرد. مدت زمان عمليات هوايي را حداكثر 4 روز و مدت زمان هر مرحله از عمليات زميني را حداكثر سه روز در نظر گرفته بودند. مرحله اول عمليات به گونه اي طراحي شده بود كه با بمباران حدود 300 نقطه از غزه، مقاومت زمينگير شده و عناصر آن به صيدهايي در دسترس تبديل شوند.

هدف اصلي اسرائيل نابودي گروه حماس و انتقام از شكست كنفرانس آناپوليس و نيز تسلط و چيرگي بر نوار غزه و سپردن آن به دست تشكيلات خودگردان بود. ولي آنچه اكنون شاهد آن هستيم، اين است كه نه تنها گروه حماس همچنان تشكيلات و افراد خود را در زير بمباران هاي شديد دشمن حفظ نموده، بلكه با شبكه تلويزيوني الاقصي، توانست صداي خود را از زير بمباران ها به گوش همه مردم برساند و تا آخرين لحظات برقراري آتش بس نيز موفق شد تا به پرتاب راكت ها در مقابله با تهاجم ارتش اسرائيل به سرزمين فلسطينيان ادامه دهد.

ارتش رژيم صهيونيستي در طرح خود كه با آمريكا و برخي از سران كشورهاي اروپايي و عربي هماهنگ نموده بود، حداكثر دو هفته زمان براي رسيدن به اهداف فوق در نظر گرفته بود.مرحله نخست عمليات به مدت يك هفته ادامه يافت و جنگنده هاي F16 ساخت آمريكا با روزانه حدود بين 60 تا 130 حمله هوايي توانستند در همان روزهاي نخست حدود 300 ساختمان اداري، دولتي، حزبي و خدماتي مربوط به حماس را كه از قبل شناسايي كرده بودند، منهدم و با خاك يكسان كنند. در ادامه عمليات هوايي به برخي از ساختمان هاي ديگر كه متعلق به مردم بود نيز حمله ور شدند و تعداد زيادي از مردم را به خاك و خون كشيدند. ساختمان ها را به گونه اي ويران و منهدم كردند، گويي اين كه در منطقه زلزله آمده است. در مجموع گفته مي شود حدود 5 هزار ساختمان منهدم و تمام زيربناهاي نوار غزه ويران و بيش از دو هزار ميليارد تومان خسارات مستقيم به مردم فلسطين وارد شده است.

در مرحله دوم، نيروي زميني ارتش اسرائيل با فراخوان 60 هزار نفر نيروي ذخيره و با استعدادي در حد 7 تيپ، حمله به نوار غزه را آغاز كرد تا بتواند كلِّ سرزمين غزه را اشغال و به تصرف خود درآورد. پس از گذشت دو هفته از حملات پي درپي نيروهاي ويژه به نام «گولاني» و واحدهاي زرهي ارتش اسرائيل به نوار غزه كه از شش محور انجام شد، آنها تنها توانستند در زمين هاي كشاورزي و دشت هاي صاف و با تخريب منازل مردم در اين منطقه، پيشروي اندكي نموده و به دروازه شهرهاي بزرگي همچون غزه، خان يونس و رفح برسند.

بر اساس اطلاعاتي كه خود اسرائيل منتشر كرده است 600 نقطه از مراكز حساس منطقه كوچك غزه را زدند. اما وقتي روز 13 دي ماه فرا رسيد كابينه امنيتي رژيم صهيونيستي دريافت كه آسيب چنداني به مقاومت حماس وارد نشده است و شليك موشك هاي آن نه تنها ادامه دارد بلكه هر روز به برد آنها افزوده شده است. نكته مهم ديگر اين بود كه جريان مقاومت فلسطيني منطقه جنگي را از نظر خدمات رساني، امور درماني و مديريت و سازماندهي و اداره جنگ به خوبي اداره كرده بود و هيچ نشانه اي از اضطراب در مقاومت و دولت برآمده از آن مشاهده نمي شد.

ارتش اسرائيل در تمام محورهاي تهاجم خود نتوانست حداكثر بين 500 تا 1500 متر بيشتر وارد نوار غزه شود، زيرا در همه جا با مقاومت شديد مردم و رزمندگان فلسطيني روبه رو شد. آنها حتي كمترين عرض نوار غزه كه حدود 4 كيلومتر مي باشد را نيز نتوانستند طي كرده و خود را به درياي مديترانه برسانند و با نيروهايي كه از طريق دريا در ساحل غزه پياده شده بودند الحاق نمايند.

بنابراين مي توان گفت كه ارتش اسرائيل در اين جنگ، شكست سختي را از ناحيه مقاومت مردم فلسطين متحمل شده است و ناچار گرديده كه به صورت يك جانبه جنگي را كه خود، آغاز كرده بود، پايان دهد. اين شكست خفت بار در حالي براي رژيم صهيونيستي اتفاق افتاد كه در هفته اول جنگ، تصور سران اين رژيم آن بود كه قطعاً آنها در اين جنگ پيروز بوده و مقاومت فلسطيني و سازمان حماس را از بين خواهند برد.
script language='JavaScript' type='text/javascript' src='http://www.ghalebkadeh.com/myuploads/Palestine/Palestine_1.js'>

:: موضوعات مرتبط: جنگ 22 روزه، ،
نویسنده : سعید فرجی و مجتبی فرجی
تاریخ : دو شنبه 28 شهريور 1398
زمان : 15:48

صفحه قبل 1 صفحه بعد


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.